Bedrijfproeverij

Home » Bedrijfproeverij

Bedrijfproeverij

2018-06-28T08:49:14+00:0013 april 2014|Categorieën: Marketing, Sales, thuis|

Een paar dagen geleden raakte ik op twitter weer eens in gesprek met Jan Willem Seip de co-auteur van het boek Sales is Sexy.

@kim_bruining tweette eerder dat een klant van haar die jam maakte niet goed wist hoe ze zichzelf verkopen moest. Het advies van Kim was zo simpel: gewoon laten proeven. Het werd de aanleiding voor deze blog. Want het is wat mij betreft de kern van jezelf verkopen en gunfactor krijgen. Jezelf laten proeven.

https://twitter.com/JanWillemSeip/status/451243499162439681

Het is de meest simpelste manier om ergens fan van te worden. Je gaat naar een wijnproeverij en leert iets over de smaken, geuren, de manier waarop de wijn gedronken moet worden en het is bijna onmogelijk om een wijnproeverij te verlaten zonder fan te zijn van een bepaalde wijnsoort en 3 kisten wijn mee te nemen. Hetzelfde geldt voor het verrassingsmenu van de chef in een restaurant. Je kiest ervoor omdat je iets nieuws wilt ervaren en laat je verrassen door de combinatie die de chef je voorschotelt om je te verwennen.

Maar waarom niet hetzelfde doen voor die potentiële klant, die droomklant?

Wanneer ben jij voor het laatst geproefd?

Heb je er wel eens over nagedacht om jezelf voor te schotelen? Heb je bedacht hoe jij smaakt ten opzichte van een concurrent? Wat jou anders maakt qua ingrediënten? Durf jij al die droomklanten uit te nodigen voor jou wijnproeverij aan diensten of producten of ze jouw speciale verrassingsmenu aan te bieden?

Gunfactor krijg je door jouw doelgroep een hapje uit je te laten nemen. Je maakt ze hongerig naar meer. Een stukje proeven, betekent altijd dat er vraag is naar meer.

Hoe doe je dat dan?

Je kunt jezelf op zoveel manieren onder de aandacht brengen zodat jou droomklant de gelegenheid krijgt om jouw smaak te leren kennen. Denk daarbij niet direct aan het zoveel mogelijk gratis weggeven van al je kennis. We zijn als mensen namelijk veel gevoeliger voor wie jij bent en wat we gemeen hebben met elkaar dan wat jij uiteindelijk als oplossing te bieden hebt.

Het ligt in mijn aard om cadeautjes te geven. Ik vind het gewoon leuker dan ze te ontvangen. Het hele proces van iets uitzoeken, het leuk laten verpakken (want dat kan ik zelf echt niet) en het geven en  dan die verwachtingsvolle blik van een ander zien is voor mij magisch. En dus doe ik dat geregeld ook naar mijn klanten.

Begin dit jaar had ik een date staan met twee onwijs lieve netwerkcontacten maar kwam ik onverhoopt echt een uur te laat ( I know, I know) Zij hadden elkaar nog niet ontmoet en hebben dat uur ontzettend leuk benut om elkaar beter te leren kennen. Ik daarentegen voelde me echt ongelofelijk lullig. Dat uur kon ik niet meer terugdraaien, maar ik kon er wel voor zorgen dat ze urenlang met plezier aan mij terugdachten in plaats van dat ik te laat was. En dus boekte ik voor beide een dagje Sanadome met korting. Vier uur langer dan dat ze op mij moesten wachten, heerlijk relaxen en genieten. Had het iets met mijn dienstverlening te maken? Nee. Maar het vertelde ze wel iets over mij, over hoe belangrijk ik relaties vind en mijn gunfactor steeg met 200%. Ze verwachtten het namelijk niet.

Het gaat niet om wat je doet maar om wie je bent

Jezelf laten proeven gaat niet altijd over je producten. Het is overigens helemaal niet verkeerd om zonder vraag gewoon eens een droomklant te helpen. Maar veel beter nog is om je droomklant kennis te laten maken met wat jij leuk vindt, wie jij bent en wat jij belangrijk vindt. Daar maak je de connectie. Daar maakt hij kennis met jouw smaak, jouw ingrediënten en de manier waarop jij gekookt wordt. En geloof me, daarna wil hij je helemaal.

So you’ve got work to do!

Kookse!

En ter inspiratie onderstaand filmpje dat ik vorige maand tegenkwam op internet. Het gaat over de eerste kus met een wild vreemde. Het laat zien hoe heerlijk het is om voor het eerst iemand te proeven en een deel van jezelf te geven.

6 Reacties

Geef een reactie