Gunfactor verliezen

2015-06-16T14:57:11+00:00 16 juni 2015|Categorieën: Ondernemen, thuis|

Het houdt mij de afgelopen maand heel erg veel bezig: hoe onderneem je nu goed? Het antwoord op deze vraag zal voor iedereen anders zijn. Toch was ik afgelopen maand met iemand in gesprek en die situatie deel ik graag met je.

Hoewel ze namelijk alle potentie in huis heeft om de gunfactor te krijgen, gebeurde er van alles in ons gesprek wat maakte dat ze alleen maar gunfactor verloor.

Mijn hulpvraag

Voor een van mijn bedrijven was ik op zoek naar een social media expert die voor ons de content kalender en social media strategie wilde uitzetten. Viavia werd ik doorverwezen naar deze dame de snelle contact met haar op. Ik was extra gecharmeerd van het idee omdat zij een programma volgde bij Laura Babel ski, en ik dus de stellige overtuiging had dat zij een ondernemer is die begrijpt hoe het werkt.

Mijn hulpvraag had ik geformuleerd nog voordat ik haar belde. Ik wilde graag een blik geven in waar we de afgelopen maanden mee bezig waren geweest, en duidelijk omschrijven dat ik op zoek was naar iemand die de social media content kalender de content zelf en de voortgang de komende periode, voor haar rekening wil nemen of in ieder geval vormgeven en op welke termijn we daarvoor iemand zochten.

Heel veel concreter dan dat kon ik niet echt worden.

Ons gesprek

Ons gesprek begon enthousiast. Er was een goeie klik en ze was erg enthousiast over de dingen die we deden. Ik legde goed uit dat we voldoende sociale media ervaring hadden binnen de verschillende divisies en benadrukte nogmaals dat we op zoek waren naar iemand die ons nu letterlijk werk uit handen kon nemen. Het verraste me dat ze vrij weinig vragen stelden om zelf een beter beeld te krijgen van wat zij nodig had om te bepalen of ze iets voor mij kon betekenen. We spraken af dat ze onze websites en achtergrondinformatie zou bekijken en later contact zouden hebben. In ons tweede contact moment kreeg ik opnieuw geen vragen over wat onze insteek was. Het gaf mij het gevoel dat het duidelijk en concreet genoeg was en dat zij met een duidelijk aanbod zou komen. In ons gesprek herhaalde zijn Meer dan vier keer dat ze er van overtuigd was dat ze iets voor ons kan betekenen maar nog niet wist wat.

“Ik weet dat ik iets voor jullie kan betekenen, maar ik weet nog niet wat”. Ik herhaalde nog een keer waar ik naar op zoek was maar kreeg geen duidelijkheid over of zij ons daarin konden ondersteunen of faciliteren.

Ik kreeg daarnaast een aanbod om in een proefprogramma ala babelowksi van haar mee te draaien zodat ik zelf kon leren hoe met social media om te gaan.  Een wat vreemd aanbod na haar onderzoek en info van mij wetende dat we die ervaring al hadden maar enkel op zoek waren naar iemand die ons kon faciliteren en het uit handen kon nemen.

Wat ging er nu mis?

  1. Ze hoorde duidelijk mijn vraag maar had voor zichzelf al de keuze gemaakt dergelijke opdrachten niet meer uit te voeren. Een prima keuze en daarnaast een waar ik volledig achter sta vanuit “durven nee te zeggen” en je niche te kiezen.  Toch was ze niet duidelijk, bang of om een andere reden niet transparant in waarom ze geen antwoord gaf op mijn vraag of niets voor me kon betekenen. Daardoor voelde ik me als klant niet gehoord, maar daarnaast begon ik ook nog eens langzaam te twijfelen aan de hoeveelheid tijd die ik kwijt was aan deze gesprekken. Snapte ze het nou echt niet??
  2. Ze liet daarnaast ook een mooie kans liggen. Ze had een doorverwijsfunctie kunnen hebben voor iemand in haar netwerk. Dat had haar gunfactor opgevelerd bij dat netwerkcontact, maar ook bij mij als klant. Want ze had me dan alsnog gefaciliteerd.
  3. Het aanbod dat ze deed had ze zeker moeten doen, maar in een totaal ander jasje gestoken. Voorstel om iemand op te leiden bijvoorbeeld of het aanbod zo te presenteren als iets dat ik wellicht in mijn netwerk kon neerleggen daar ik transparant was geweest over onze ervaring. Nu kreeg ik een aanbod waar ik persoonlijk niets mee kon.

LEES OOK: Van eerlijk zijn naar gunfactor

Ik haakte niet af op haar als persoon maar wel volledig op haar ondernemersmentaliteit. Ze was bang om letterlijk voor haar keuze en besluit te gaan staan en te zeggen: Ik ga je niet helpen, maar dat kan ik wel.

Het helpt om gewoon duidelijk te zijn. Daarom faciliteer je een klant op een totaal andere manier dan hij/zij verwacht. Dat levert soms meer op dan je denkt (lees ook gunfactor krijgen)

Ken jij een situatie waarin je denkt gunfactor verloren te hebben?

Geef een reactie