Het merkenboek – recensie

2018-10-30T13:46:18+00:0017 april 2014|Categorieën: Marketing, Recensies|

Iedere ondernemer kent wel een situatie waar iemand vraagt wat je doet. En waarbij jij plotseling denkt : “wat doe ik nu eigenlijk?”

Ja, ook ik heb dat pas geleden nog gehad. Dat gebeurde tijdens een gesprek met Guido Cramer van Fanminds. Over hoe hij werkt vertel ik ook in mijn blog hoe zakelijk samenwerken gelijkstaat aan zin in SEKS. De insteek van dat gesprek was om meer te weten te komen over hoe FFector in de markt staat en hoe Guido die positionering kon gebruiken voor een nieuw project waar we mee bezig zijn.  De luchtige en gezellige gesprekken die we altijd hebben veranderde opslag in iets heel anders toen we het over positionering gingen hebben. Het zweet stond me op de rug, want ja hij is verder wel relax en zo, maar toen ik enthousiast ging vertellen over dat we recentelijk onze positionering hebben gewijzigd en helemaal dik tevreden zijn, verwachtte ik niet zijn zakelijke vraag “Enne… wat is jullie positionering dan, in 2 zinnen?” Zelfs met zijn hulp met woorden in de richting van  “eigen regie” en “verzuim”,  bakte ik er helemaal niets van.

In mijn hoofd ging ik alle gesprekken met merkbureau af. “Hebben we het eigenlijk wel over positionering gehad?”. ” Teksten aangepast, nieuwe focus, huisstijl, uitingen, maar hebben we wel een positionering gewijzigd?” Wat is dat eigenlijk? Ik wist het dus niet. En daar zat ik dan, met mijn grote mond vol tanden en ik had geen antwoord. Wachtend tot de grond open zou gaan om me te verzwelgen.

Iedere ondernemer zou dit gewoon moeten weten. Gelukkig is dat antwoord er nu: want Haystack bracht deze week het boek “Het enige boek over merken dat je nodig hebt om je bedrijf te starten, te laten groeien en te leiden” op de markt, geschreven door auteurs Michiel Maandag en Liisa Puolakka.

Het is in 1 woord: BRILJANT!

Sceptische moppersmurf

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik weinig te mopperen heb. Het boek begint met de belofte dat het gaat over het hoe, niet over het waarom. Na het lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat het me nog steeds niet echt verteld hoe ik het moet doen. Het vertelt me wel hoe het zeker niet moet en ook waarom niet.

Net als het Geheim van groeikracht van René Savelberg ben ik van mening dat het met name geschreven is voor bedrijven die producten leveren. Het wil niet zeggen dat het niet toepasbaar is op dienstverleners, maar de vertaalslag voor deze doelgroep is wat lastiger te maken vanuit het boek. Met name de voorbeelden die in beide boeken gebruikt worden, zijn gericht op producten.

De titel had ook ietsje korter gemogen ” Het merkenboek” met als ondertitel “Het enige boek over merken dat je nodig hebt.”

Verder is het prima formaat boek om te lezen, is de schrijfstijl hilarisch en simpeler dan Jip en Janneke en de illustraties zijn echt BRILJANT.

De lachspiegel

Wat me met name aanspreekt is de hilarische schrijfstijl. De grote merken waar we dagelijks mee te maken hebben worden voor de lachspiegel gehouden, zodat je kunt zien in wat voor een onzin we soms meegaan. Zo bijvoorbeeld in het hoofdstukje “Je slogan vat je merk samen”, waar Michiel uitlegt dat een goede slogan je boven de concurrentie uit tilt.

Goede voorbeelden:

M&M’s – Smelt in de mond, niet in je hand

Evernote – Remember Everything

Slechte voorbeelden:

Heineken – Open your world (is bier jouw wereld? Dat is een beetje triest.)

Philips – Let’s make things better (de huidige producten zijn niet goed?)

Door deze manier van schrijven leer je in maximaal 1,5 uur hoe een merk je kan maken of breken. (hmmm toch weer die hoe) Michiel en Liisa laten je door hun combinatie van tekst en illustraties zien hoe een consument denkt. Dat is wat in mijn beleving vaak ontbreekt als je met een marketing- en/of reclamebureau aan tafel gaat zitten. Vertel me niet in allerlei moeilijke bewoordingen waarom ik het zus of zo moet doen, leg me uit wat het voor impact heeft op degene die mijn boodschap leest. En dat is wat het “merkenboek” van Haystack exact doet.

De lessen

De eyeopeners voor de lezer zijn met name de antwoorden op vragen als wat is een merk? Hoe positioneer je je merk? en Wat is je productcategorie? De illustraties maken het zo ongelofelijk simpel om te begrijpen, dat je vanaf dat moment eindelijk op gelijk niveau kunt communiceren met je marketing & communicatie adviesbureau. Michiel en Liisa hebben echt een geweldig goede en simpele merkpositioneringsformule in het boek gezet, die iedereen kan invullen. Eentje die je voor altijd onthoudt.

Iets wat me nooit goed duidelijk geworden is, tot het lezen van dit boek, is het verschil tussen je bedrijf en je merk. Door dat inzicht ligt er nu echt een legio aan mogelijkheden om mijn bedrijven uit te breiden met merken in plaats van mijn merk uit te breiden met bedrijven.

Ik gebruik alleen maar ‘…..’.

Gisteren was het uitverkocht,

dus liep ik twintig minuten naar een andere winkel

om ‘…….’ te kopen!

En als laatste les weet ik nu ook eindelijk dat Starbucks een zeemeermin op de cupjes heeft staan. Misschien moeten ze toch eens met Michiel gaan praten over merkbeleving. De link met lekkere koffie en een zeemeermin die op the statue of liberty lijkt is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Aanrader

Dit boek is nu echt geschreven voor iedereen: starter, marketeer, directeur multinational, iedereen. Het helpt je als ondernemer meer begrip krijgen in hoe je doelgroep denkt en het helpt iedere expert vanaf nu in simpele bewoording uit te leggen hoe belangrijk positionering en merkbeleving is, zonder in vakjargon te vervallen. Mijn tip aan alle marketeers en communicatiespecialisten: geef het boek aan iedere (potentiële) klant cadeau, en print de illustraties uit voor aan de muur in je spreekkamers.

Je kunt het “Het enige boek over merken dat je nodig hebt om je bedrijf te starten, te laten groeien en te leiden” bestellen via Haystack, management boek en bol.com

Wil je aan de slag met je positionering en merkbeleving?  Bel, app of mail me dan ontdekken we samen hoe jouw reis naar de juiste positionering eruit moet zien. (Zorg er wel voor dat je de merkpositioneringsformule van Michiel hebt ingevuld en gemakkelijk kunt opdreunen. Dat zou zomaar je eerste huiswerkopdracht kunnen zijn. 😉 )

Succes!

3 Reacties

Geef een reactie