Van eerlijk zijn naar gunfactor

2015-07-11T15:50:27+00:00 11 juli 2015|Categorieën: Ondernemen, thuis|

Afgelopen week werden we gebeld door een contact bij FFector. Er was nood aan de man en het scenario dat uitgestippeld was door een advocaat moest per direct uitgevoerd worden. Na enige uitleg kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat ik me absoluut niet kon vinden in de strategie van de advocaat. Dit is zo’n moment waarbij ik de afweging maak “ga ik € 1000 verdienen of zeg ik “nee”? Ik koos voor het laatste. Tenslotte kan ik geen kwaliteit leveren als ik ergens niet achter sta.

Er moest met spoed een huisbezoek/controle ingezet worden waarbij je er controle uitgevoerd wordt bij de medewerker aan huis. Het principe van een spoedcontrole wordt al jaren misbruikt om medewerkers de stuipen op het lijf te jagen. Maar naast de stuipen op het lijf zorgt het voornamelijk voor complexe situaties en leidt het zelden tot resultaat. In de situatie waarin deze klant zich bevond zou het daarnaast ook alleen nog maar zorgen voor kostenverhoging. En laat duidelijk zijn het gaat hier om onnodige verhoging van kosten. Ik was namelijk van mening dat als hij toch echt wilde weten of die medewerker thuis was het veel logischer en besparende was zelf in de auto te stappen of iemand langs te sturen die dat even voor hem zou doen. Mocht de medewerker thuis zijn, dan kon hij namelijk nog moeite doen om de relatie te herstellen.

“Was je niet bang dat die klant je niet meer zou bellen?”, vroeg iemand mij. Nu ben ik niet het type dat het nodig vindt dat anderen mij aardig moeten vinden, maar dat naast mij neerleggend vertelde ik haar dat ik het veel belangrijker vond dat de klant wist wat hij aan mij had.
Voor mij voelt het natuurlijk om op deze manier met mensen in contact te zijn, en later bedacht ik me dat dit ook de basis is en kan vormen van jouw bedrijf.

In 3 stappen van eerlijkheid naar gunfactor

Stap 1 Visie delen

Deze eerlijkheid gaf een duidelijk beeld van mijn bedrijfsvisie en hoe wij graag omgaan met verzuim en met medewerkers. Deze klant kende onze werkwijze nog niet en was viavia op het spoor gezet van mijn bedrijf. Het was dus een uitgelezen kans om duidelijk te maken waar we voor staan en hoe we graag met mensen werken. Op deze manier kan de klant namelijk filteren of wij de aangewezen persoon zijn om zijn probleem op te lossen. Op basis van zijn reactie kunnen wij beoordelen of dit dé ideale klant is waar we graag onze nek voor uitsteken.

Stap 2 Kwetsbaarheid

Ik stelde me kwetsbaar op en gaf aan dat het omdat we elkaar nog niet kende, wellicht wat brutaal was dat ik mij met zijn ondernemerszaken en bedrijfsuitgaven bezig hield. Toch wilde ik wel graag mijn persoonlijke mening delen. Het maakte dat hij ook kennis maakte met wie ik ben als persoon. Op basis daarvan kan ik hij bepalen of ik de juiste persoon ben, als vertegenwoordiger van het bedrijf, om met hem te schakelen. En ik wilde op mijn beurt weten of hij iemand was als mens met wie ik wil (blijven) schakelen.

LEES OOK: 10 jaar ondernemerschap

Stap 3 Eerlijk zijn

Als laatste is eerlijkheid een prachtig en natuurlijk middel om gunfactor bij potentiële klanten krijgen. Ik was er niet op uit om het plan van de advocaten te ondermijnen, ik wilde enkel duidelijk maken dat als we gaan samenwerken en ik iets van hem wilde betekenen ik me wel moet kunnen vinden in de strategie die er lag. Als hij mijn eerlijkheid kan waarderen dan weet ik dat ik een volgende keer gegund krijg om iets voor hem te kunnen betekenen. Matcht het niet? Dan is dit ook weer het moment om te filteren dat dit niet de ideale klant is.

Kreeg ik de gunfactor?

Hoewel ik redelijk fel was in mijn reactie, met name omdat ik stomverbaasd luisterde naar het onbegrijpelijk pad, dat de advocaat wilde inslaan, kreeg ik een onverwachtse beloning van de klant. Hij bedankte mij oprecht en veelvuldig in het gesprek voor het feit dat ik de moeite had genomen zo eerlijk te zijn, en geen blad voor de mond had genomen. Hij waardeerde dat ik me, zonder kennismaking, bekommerde om zijn bedrijf en -uitgaven. Hij respecteerde mijn mening gaf aan ondanks mijn besluit alsnog een afspraak te willen maken om verder te praten over wat we op personeelsvlak voor zijn bedrijf kunnen betekenen. 3 uur later belde hij terug om te vragen of ik alsnog, ondanks mijn duidelijke standpunt, de opdracht van het spoedbezoek wilde uitvoeren, omdat hij het vertrouwen had dat wij dat het beste konden uitvoeren.

Nu helder was geworden waar we allebei stonden was er voor mij geen obstakel deze opdracht niet uit te voeren. Ik benadrukte de opdrachtgever dat ik niet echt achter de strategie stond en ik dus ook verantwoordelijk gehouden wilde worden voor eventuele consequenties die hieruit zouden voortvloeien.

Hoewel ik dus op mijn strepen stond, eerlijk was en duidelijkheid schepte over hoe ver we willen gaan voor onze klanten, kreeg ik niet alleen gunfactor, het leidde tot een samenwerking en een nieuwe ideale klant.

Zeg jij wel eens “nee” tegen klanten of opdrachten?

Geef een reactie